Summercamp 2014 - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Frederika Bijlsma - WaarBenJij.nu Summercamp 2014 - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Frederika Bijlsma - WaarBenJij.nu

Summercamp 2014

Blijf op de hoogte en volg Frederika

19 December 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Lieve allemaal,

Afgelopen vrijdag (12 december) zijn we van start gegaan met het zomerkamp. Dit hebben we in 3 weken georganiseerd met Marije, MZ, Laura, Manon, Jelle, Frederika, Romana, Anna Lena en Marrit. Daarnaast hebben we hulp gekregen van twee top vrijwilligers: Marja en Izu. Het zomerkamp werd gehouden in gamereserve Mansfield, waar ook zebra’s en tamme giraffen te bewonderen zijn. Nadat we de tenten hadden opgezet kwamen de kinderen aan in busjes. Veel te vroeg, want we waren nog maar halvewege met tent opzetten. Er waren kinderen bij van onze projecten, Ingubo en Ukhanyiso, maar ook kinderen van Childwellfare. Dit is te vergelijken met een soort kinderbescherming. In het begin waren de kinderen nog wat verlegen, maar na de kennismakingsspelletjes leek het al een gezellige groep te worden. In de middag hebben we de teams verdeeld door middel van een dierenspel en hebben we de eierrace en kruiwagenrace gedaan. Ook konden de kinderen spelen in de mooie speeltuin naast het kampeerterrein, en hadden we een zeepbaan opgezet. Dit vonden ze geweldig. ‘S avonds hebben we een mooi kampvuur gemaakt, marshmellows geroosterd, liedjes gezongen en verhalen verteld.

De volgende ochtend werden we om vijf uur al vrolijk verwelkomd door schreeuwende kinderen. De amaiqxandas (eieren) waren gestolen door de aapjes. Na het ontbijt hebben we een hike tocht gedaan, zodat de kinderen de giraffen konden zien. Het viel ons zwaarder dan de kinderen, die de berg bijna oprenden. Smiddags gingen we zwemmen. Dit wilden de kinderen zo graag en wat waren ze enthousiast! De helft van de kinderen waren nog nooit van hun leven in een zwembad geweest, dus sommigen van ons moesten ook het water in om een kind op de rug te nemen. Ze vonden het fantastisch, en het zwembad was een absoluut hoogtepunt van het zomerkamp. Die avond zouden we een bonte avond organiseren. Daarvoor moesten de kinderen eerst in groepjes een act bedenken. Er zijn een aantal mooie acts naar voren gekomen. Zo is er gedanst, gezongen, toneelgespeeld en gerapt. Na een gezellig kampvuurtje was het alweer bedtijd.

Zondagochtend hebben we het Bijbel verhaal van de vijf broden en twee vissen vertelt, zodat we een kleine kerkdienst hadden. Daarna zijn we bezig gegaan met het verven van het sponsordoek. De verf kon echter niet alleen op het doek blijven. De kinderen, maar ook de crew moest tevergeefs aan een beschilderd gezicht geloven. Op deze manier hebben we ook gelijk de ochtendgymnastiek meegepakt. ‘S middags hebben we weer gezwommen en hebben we een spelletjesmarathon gedaan inclusief koekhappen en snoephappen. Ook waren er ruik -en proefspelletjes van de partij. We hebben het kamp afgesloten met een braai. De kinderen waren niet gewend om te braaien en brachten na het eerste stukje vlees hun bordjes alweer keurig terug. We werden verrast door een regenbui, maar die hebben we snel weggejaagd met een massale regendans. Na het laatste kampvuur was het tijd om de afsluitende nacht in te gaan.

De volgende ochtend stonden de gezichtjes sipper dan de afgelopen dagen. Het was tijd om naar huis te gaan, en dit vonden ze geen leuk idee. ‘I would like to live here’ zei een jongen tegen ons. Na een afscheidswoordje, een laatste liedje en een grote groepsknuffel was het tijd om in de bus te stappen. We hebben een ontzettend leuk kamp gehad en de kinderen hebben intens genoten. Het is zo mooi om te zien dat 3 broertjes, die recentelijk beide ouders hebben verloren aan aids, eerst sip keken, en op de tweede dag hun lach niet meer van hun gezicht konden krijgen. Ook een meisje dat zei dat ze dit kamp voor de rest van haar leven zou herinneren, is een prachtig geschenk.

Toch blijft het een triest feit dat als je de kinderen thuis brengt, je ziet dat er geen ouderfiguur is die op ze wacht, omdat deze in de kliniek zit. Ze kunnen hun verhaal niet kwijt aan hun vader of moeder, maar rollen weer in hun normale patroon. Toch is het voor deze kinderen een unieke ervaring en een zeker lichtpuntje geweest in hun leven. Nogmaals ontzettend bedankt voor de donaties!!! Zonder deze was dit kamp niet mogelijk geweest, en hadden de kinderen dit geweldige weekend nooit kunnen meemaken.

Om jullie een impressie van het zomerkamp te laten zien, hebben we een film gemaakt van het weekend. Deze kunnen jullie zien op de volgende link: https://www.youtube.com/watch?v=0AB3JaYX6K0

Veel kijk plezier en nogmaals ontzettend bedankt!

Liefs en een dikke tút,

Frederika

• 19 December 2014 - 13:36

Heit En Mem:

Frederika, geweldich . Wat ha jimme dy bern moaie dagen besoarge. Al dy blide gesichten fan'e bern seit genôch.

• 20 December 2014 - 09:38

Lourens:

Wat hawwe Jim een mooi wykein hân Frederika, mar ik tink dast do dit wykein ek net gau forjitte sist

• 20 December 2014 - 09:39

Lourens:

• 01 Januari 2015 - 13:59

Sylvia:

Hoi Frederika,

earst mar de beste winsken foar 2015 foar jimme allegeare. Wat doche jimme der goed wurk. Leuk om te sjen en te lesen! Wy hawwe joun it nijjiersconcert, en ik mis dy wol hjer. Fyn dast it der sa nei dyn sin hast. It is in hiele ervaring. Nog in soat wille tawinske en de groetnis oan Marja.

• 16 Januari 2015 - 13:53

Tante Hieke En Omke Gerrit:

Hoi Frederika,fijn dat je het zo naar je zin hebt.Inmiddels zit je vakantie er weer op,en hebt al vele dingen beleeft,fijn voor je meid!foto gezien van je skydiveavontuur,en dan nog niet die lach van je gezicht af te krijgen he?ha,ha.knap hoor.Inmiddels weer terug bij je rootz,en de werkelijkheid komt weer om de hoek kijken,veel succes met alles en ga ervoor.

• 16 Januari 2015 - 20:49

Annieke Boersma:

He Frederika, mooi om jouw blogs te lezen. Fijn om te horen dat je het leuk hebt daar en mooi om te lezen wat je dan voor anderen kan betekenen. Veel plezier daar verder en succes!